Bio
Over Fred George
Fotograaf, politiek kunstenaar, beeldhouwer, musicus, schrijver en filmmaker, Fred George wordt gezien als een van de weinige kunstenaars van onze tijd die met zijn radicaal geëngageerde werk boodschappen creëert die globale, politieke en humanitaire gevolgen hebben. Zijn ideeën resoneren in een steeds veranderende vorm van emotioneel geladen kunst. Woont en werkt in New York en Duitsland, de kunstenaar ziet zichzelf als een ‘oorlogsfotograaf en beeldhouwer’ op de wereldwijde slagvelden van onze tijdgeest. Scenes van godsdienstoorlogen, consumptie, economische crises, en de strijd om grondstoffen zoals olie en water zijn het schilderpallet van deze kunstenaar.

“Jesus as a Suicide Bomber”
Ruim voordat de TwinTowers van het World Trade Center werden vernietigd, creëerde hij al één van zijn monumentale fotowerken: “Jesus as a Suicide Bomber”. Het is een betegelde fotomozaïek van Jezus aan het kruis, met een gordelbom om zijn torso. Naast het kruis staan Maria Magdalena en een hofdame met kind aan zijn zijde. Voor George staat het offer van Jezus aan het kruis symbool voor het zelfmoord-programma, waarmee hij de interventies van jonge Amerikaanse soldaten met niet gespecificeerde missies in het buitenland op hetzelfde niveau stelt als de Islamistische suïcidale terreuraanslagen. Deze schokkende vergelijking heeft tot veel kritiek geleid in de media en heeft zelfs media rellen op zijn tentoonstelling in Houston en Berlijn veroorzaakt.

“Ash Wednesday / 911”
Op 12 september 2001, nam George, verborgen onder een van de brandweerwagens voor de ruïnes van het World Trade Center, één van de belangrijkste foto’s van de 911 gebeurtenis. Kort daarnna, beschuldigde NYC politie de kunstenaar van het onrechtmatig betreden van een afgebakend misdaadterrein, en nam zijn camera-apparatuur in beslag en leidde hem weg in handboeien en zijn US perskaart werd permanent ingetrokken. Zijn 911 beelden worden vaak getoond in de wereldwijde tentoonstellingen van deze baanbrekende gebeurtenis.

“Solar Peace Sculpture “
Vervolgens heeft George het Gerald Holtem nucleaire ontwapeningsembleem van 1958, het ‘s werelds vrede- en ontwapeningsteken, aangewend om het Solar Peace Sculpture te creëren. De installatie is 15 meter hoog, gemaakt van 80 vaten olie en 80 zonnepanelen, en is geconstrueerd van staal in de vorm van het Vrede’s symbool. Het heeft een interactieve media center, waar video’s van vrede en duurzaamheidsprojecten worden getoond in de trant van het gedachtengoed van Al Gore’s “An Inconvenient Truth”, nog een ander krachtig signaal voor vrede en het milieu. Gezien de monumentale proporties van het beeld is het tot nu toe nog alleen vervaardigd als een 2,60 meter hoge maquette. Echter de financieringscampagnes zijn in volle gang om de originele grootte van de installatie te realiseren in Europa en de Verenigde Staten.

“Vulcan Girls”
De provocerende serie ” Vulcan Girls” toont “buitenaardse vrouwen” in erotische poses voor een New York recycling centrum op een satirische manier overstaged, felgekleurd, en oversized foto’s van halfnaakte modellen die op een overdreven extravagante manier poseren. Ze thematiseren de harde strijd om te overleven van vrouwelijke immigranten uit Oost-Europa, die zonder verblijfsvergunning gemakkelijk het doelwit worden van hun uitbuiter.

CV

Exposities (selectie)

2012 : St. Art Gallery, RAW ART FAIR, Rotterdam, The Netherlands

2011 : Plastic Ocean, public sculpture, Saarbrucken, Germany

2011 : 911 “Ash Wednesday”, St. Katharinen Church, Frankfurt, Germany

2011 : Solar Peace Sculpture, University of Saarland, Saarbrucken, Germany

2010 : ALP Galleries, Art.Fair, Cologne, Germany

2010 : Rathaus Saarbrucken, Look up Saarbrucken, Saarbrucken, Germany

2010 : ALP Gall eries, Caught in the Cross Fire, solo exhibition, Frankfurt, Germany

2010 : ALP Galleries, Tribute to Jeane Claude & Christo, Frankfurt, Germany

2008 : Museum of Natural History, Ash Wednesday, New York, U.S.A.

2008 : ALP Galleries, The Solar Peace Sculpture, New York, U.S.A.

2006 – 2007 : Stiftung Starke, Vulcan Girls – Jesus as a suicide bomber – The AK47 Cross, solo exhibition, Berlin, Germany

2005 : Fache Art Gallery, Art Basel Miami, Miami, U.S.A.

2002 : Saatchi Gallery, Benefit for New York Firefighters 9/11 Disaster Relief Fund, London, U.K.