Ron English, van spookschilder tot icoon, wiens werk alom herkenbaar en immens populair is. Ron heeft beide uitersten meegemaakt toen hij dit pad bewandelde, waarbij hij als anoniem schilder voor andere kunstenaars werkte, maar ook het niveau van populariteit en faam bereikte dat simpelweg ongelooflijk is. Tegenwoordig worden artiesten als snel door mensen als iconen en legendes bestempeld, maar Ron English is er zeker een! Zijn werken zijn zeer herkenbaar, inspirerend voor de anderen en zo invloedrijk dat ze daadwerkelijk een impact hadden op de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008.

POPaganda

De term POPaganda werd door Ron bedacht om de constante vermenging van de hoge en lage kunst door de kunstenaar te beschrijven. Hij heeft vrijwel alles gedaan als het op kunst aankomt – hij is een van de grondleggers van straatkunst en een van de voorlopers van het popsurrealisme, hij ontwerpt speelgoed en sculpturen en hij schildert. Een van zijn handelsmerken is het kapen van reclameborden en het opnieuw maken ervan in dezelfde stijl, maar met de karakters van zijn eigen creatie. De aandacht voor detail is erg hoog en dat komt door zijn ervaringen uit het verleden in de kunst reproductie. Als we het hebben over Ron’s inspiraties, dan staat Guernica van Pablo Picasso bovenaan de lijst, evenals het werk van Keith Haring, Peter Saul en Martin Wong. De aanpak van de Amerikaanse kunstenaar Gordon Matta-Clark, die veel minder beperkingen oplegde aan zijn creatieve proces, was eveneens een grote invloed op Ron English.

Personages

Van superheldenmythologie tot totems uit de kunstgeschiedenis, bevolkt met zijn enorme en voortdurend groeiende arsenaal aan originele personages, waaronder MC Supersized, de zwaarlijvige fastfoodketen mascotte uit de hitfilm “Supersize Me” en “Abraham Obama”, de fusie van de 16e en 44e presidenten van Amerika, een beeld dat veel in de media wordt besproken als een rechtstreekse invloed op de verkiezingen van 2008.

Andere personages die regelmatig in Ron’ s schilderijen, billboards en sculpturen terugkomen, zijn drieogige konijnen, uier-heerlijke cowgirls en grijnzende schedels, die verbluffende beelden vermengen met de bijtende humoristische ondertonen van Amerika’s Premier Pop Iconoclast.

De kaper

Het begin was frustrerend voor de kunstenaar toen hij als spookschilder voor andere kunstenaars werkte en daarvoor geen erkenning kreeg. Dit soort werk bood echter veel mogelijkheden om bestaande technieken te verbeteren en nieuwe technieken aan te leren. In zijn jongere jaren, begon Ron met zijn nu zo kenmerkende kaping van reclameborden, eerst in Texas, en hij slaagde erin om veel van hen opnieuw te doen voordat hij uiteindelijk werd gepakt en beschuldigd van een misdrijf. Dingen zijn in de loop der jaren veranderd, en hoewel het opnieuw schilderen van reclameborden nog steeds een misdrijf is, krijgt hij nu reclameborden, en bewijst hij de eigenaar een plezier door ze op zijn kenmerkende wijze aan te passen. De Dandy Warhols en Slash zijn enkele van de muzikanten waarvoor English kunstwerken heeft gemaakt, en zijn bekendheid nam nog verder toe toen hij verscheen in een aflevering van The Simpsons, samen met Shepard Fairey, Robbie Conal en Kenny Scharf.

De legende

Wat betekent het om een ​​street art-legende te zijn? Zit het geheim gewoon in het bereiken van roem en fortuin, of is er meer? Wanneer je werk zo wijdverbreid, zo populair en invloedrijk wordt dat ze daadwerkelijk een impact hebben op de presidentsverkiezingen in de V.S., dan ben je een legende. Ron English heeft de kunstwereld veroverd met zijn feilloze technieken en eindeloze inspiratie. Hij is een van de bedenkers van de billboardkunst, waarin hij geïnteresseerd raakte toen het schrift op het billboard een autoriteitsniveau leek te bezitten dat groter was dan dat op de muren. Dus begon hij zijn berichten over de advertenties te schilderen en daarmee reclame voor de waarheid creëerde.