Yoshitomo Nara, geb. 1959, voltooide zijn masteropleiding aan de Aichi Universiteit voor de Kunsten in 1987 waarna hij In 1988 verhuisde hij naar Duitsland en zijn studie vervolgde aan de Kunstacademie Düsseldorf. Na een periode in Keulen te hebben gewoond, keerde hij in 2000 terug naar Japan. Sinds eind jaren negentig exposeert hij in Europa, de Verenigde Staten, Japan en Azië. De kunstenaar staat bekend om zijn krachtige portretten met ogen die de kijker aankijken; zijn dagelijks gemaakte tekeningen; driedimensionale werken in hout, vezel versterkte kunststof, keramiek en brons; en installaties van miniatuurhuisjes.
De figuren in Nara’s schilderijen zijn het resultaat van de kunstenaar die de diepste krochten van zijn ziel onder ogen ziet; met kleur en compositie gebaseerd op schildertheorie, waarbij hij herhaaldelijk kleurlagen aanbrengt en weer verwijdert, zodat uiteindelijk alleen het meest oprechte deel overblijft dat niet kon worden weggesneden. Zijn tekeningen daarentegen staan los van de theorie. Met materialen waarmee hij zich vertrouwd voelt, zoals afgescheurd notitiepapier of gebruikte enveloppen, legt hij zijn emoties en gedachten bloot. In zijn driedimensionale werken, waarvoor hij door de jaren heen verschillende materialen heeft gebruikt, geeft Nara alledaagse voorwerpen nieuw leven door een meditatieve dialoog met de materialen. Zijn fotografie heeft de laatste jaren steeds meer vorm gekregen. In deze fotografische werken ontdekt hij rauwe schoonheid in alledaagse landschappen en momenten uit zijn werk of reizen die gemakkelijk over het hoofd gezien zouden kunnen worden, en legt deze vast als iets kostbaars.
Nara’s werken bevatten alles wat hem omringt. Herinneringen diep in zijn ziel gegrift; en de muziek, schilderijen en literatuur die hij organisch tegenkwam door zijn nieuwsgierigheid te volgen, die zijn geest en gevoeligheden inspireerden – dit alles is in talloze lagen samengebracht. Zo werd hij bijvoorbeeld sterk beïnvloed door de muziek waarnaar hij op 9-jarige leeftijd begon te luisteren. Het meeste was in een vreemde taal, maar de jonge Nara gebruikte zijn verbeelding om de taalbarrière te overbruggen. Hij creëerde het landschap van de muziek in zichzelf met behulp van de platenhoezen en probeerde het stuk te begrijpen alsof hij zelf in die wereld leefde.
Nara creëert zijn werken direct en vrij, zonder enige beperking. Deze werken overstijgen taalbarrières, culturele achtergronden en tijdperken; ze worden door velen gewaardeerd. De kunstenaar confronteert de ware essentie van mensen en dingen en is altijd eerlijk; het resultaat zijn werken die als spiegels de harten van de kijkers weerspiegelen. De afgelopen jaren heeft hij zijn boodschap actief verspreid via Twitter en Instagram, en waar ter wereld hij zich ook bevindt, hij staat in realtime in contact met zijn vrienden. Nara is een reiziger in de ware zin van het woord. Soms gaat hij op reis om zijn eigen wortels te ontdekken. Op andere momenten, gedreven door een sterke aantrekkingskracht tot culturen die de beproevingen en tegenslagen van de geschiedenis hebben doorstaan, bezoekt en verkent hij hun landen. Hij koestert de menselijke relaties die hij door deze ontmoetingen heeft opgebouwd en bezoekt allerlei plaatsen zonder zich te laten beperken door de kunstwereld; als een reizende bard creëert en presenteert hij zijn werk aan vrienden over de hele wereld.
