Conor Harrington’s mix van historische en hypermoderne afbeeldingen is onovertroffen. De voormalige Ierse graffiti kunstenaar maakt nog steeds muurschilderingen die wereldwijd worden gewaardeerd, terwijl zijn ster zeer snel rijzende is in de kunstwereld.

Harrington’s geprezen grote schilderijen mengen realistisch figuratief werk geïnspireerd door de oude meesters met abstracte invloeden die stammen uit zijn periode in de graffiti scene. Conor Harrington is een centrale figuur in een nieuwe generatie jonge kunstenaars die sociale-politieke thema’s adresseren gebruikmakend van kunsttechnieken in een context die vroeger gereserveerd was voor straat kunstenaars. Zijn werk combineert hedendaagse en klassieke verwijzingen waarmee hij een klinkende dialoog met de kijker creëert.

In zijn vroege werk maakte Conor Harrington gebruik van vernieuwende graffiti technieken om intense gelaagde kunstwerken (zoals Battle 4), welke refereren aan werken van abstract expressionistische kunstenaars, te creëren. Op deze manier vergeleek hij de radicale street art beweging met de revolutionaire anti-figuratieve kunst van de vroege en midden 20e eeuw.

Vanaf midden jaren ‘90 begon Conor Harrington in zijn composities mannelijke figuratieve aspecten te gebruiken. In werken zoals “The Rum and Raisin of Irish Society” worden jonge hedendaagse mannen uit de grote stad in conflict met de moderne mannelijke identiteit afgebeeld. In andere, mannelijke ambitieuze iconen – zoals Formule1 coureurs – onderzoeken “urban art” en de muziekwereld de tendens naar machogedrag bezien in het licht van deze mannelijkheidscrisis.