Banksy is misschien wel de meest bekende kunstenaar van zijn generatie, van nederige buitenstaander, zelfs in de subcultuur van graffiti kunst, tot aan de beroemdheid die hij nu is. Naast andere visionairs, zoals Ron English, wordt hij gezien als een van de grondleggers van de overgang van graffiti in de jaren 80 en het gebruik van de spuitbus om maatschappij kritische boodschappen over te brengen tot de geaccepteerde kunstvorm gedreven ‘street art’ van vandaag. Bijna uniek aan de street art van Banksy is het slim gebruik van de context, het geschreven woord, lef en humor die graffiti in een historische zin definieert. Hij is ook duidelijk in zijn democratische visie, bijvoorbeeld het bevorderen van zijn eigen democratische visie in strijd met de populistische media die communicatiemiddelen voor de massa maakt. De kunstenaar pioniert ook het gebruik van alternatieve locaties voor de weergave van street art met zijn tentoonstelling Turf War in ene magazijn in 2003.

Lazarides oprichter Steve Lazarides, heeft gewerkt met Banksy, terwijl hij werkzaam was voor het tijdschrift Sleaze Nation. Lazarides speelde een kleine rol in de opkomst van de beginnende carrière van de kunstenaar. Begin 2009 eindigde de samenwerking tussen Steve en Banksy en richtte Banksy Pest Control op. Pest Control is nu de enige vertegenwoordiger van de kunstenaar. Banksy’s “uncommissioned” werk – de werken die hij heeft gemaakt op plekken zonder de uitdrukkelijke toestemming van de eigenaars – zijn misschien wel zijn meest gewilde kunstwerken.

In 2003 hing hij een door hem aangepast bestaand olieverfschilderij, Crimewatch UK heeft het platteland voor ons allen geruïneerd, in museum Tate Britain op, voorstellende een pastorale scene afgebakend met politietape. Een officiële verklaring legt uit: “De paranoia en angst over de gewelddadige misdaad en pedofilie maakt mijn werk een meer nauwkeurige afbeelding van het Engels landschap waarin we eigenlijk leven.” Opgemerkt moet worden dat de kunstenaar toen nauwelijks bekend was en dagblad The Guardian omschreef hem in een verslag van het incident als “bekend van … de cover van de laatste Blur-album.” Het schilderij was het eerste voorbeeld van een aantal aangepaste platteland afbeeldingen getoond in de tentoonstelling Crude Oils, welke zich nu bevinden onder zijn meest gewilde werken.

Na de dood van Lady Diana Spencer in 2004, produceerde Banksy een groot aantal van de Di-Faced tientjes, valse £ 10 biljetten met een afbeelding van de wijlen prinses van Wales op de plaats waar normaal de huidige monarch staat. Veel van deze biljetten zijn gewoon weggegeven, o.a. op het Reading muziekfestival. In 2005 schilderde hij verschillende afbeeldingen op de Israëlische Westoever Muur, die hij beschreef als “de ultieme vakantiebestemming voor graffiti kunstenaars.”

In 2006 heeft Banksy ondermeer een naamloos sculptuur, voorstellende een schijnbaar door een ijspriem vermoorde traditionele rode Britse telefooncel achtergelaten op het Londense Soho Square, en een dummy gekleed als Guantanamo Bay gedetineerde naast Disneyland’s Rocky Mountain Ride geïnstalleerd, gemaakt.

In 2008 schilderde Banksy als reactie op de groeiende Britse gelederen van gesloten tv-circuit camera’s, de slogan “One Nation Under CCTV” diverse etages hoog op een gebouw in misschien wel de drukste wijk van Londen naast één van de meest prominente bewakingscamera’s.

Veel van deze hoogtepunten zijn in 2010 vereeuwigd in Banksy’s film “Exit Through The Gift Shop,” die werd genomineerd voor een Academy Award voor beste documentaire.

 

Geen producten gevonden die aan je zoekcriteria voldoen.