D*Face / DFace (echte naam Dean Stockton – Londen, VK 1978), die in 2005 bekend werd, heeft de hedendaagse kunstscene naar de keel gegrepen. Met zijn onuitputtelijke geest vol ideeën en eindeloze creativiteit weet de kunstenaar zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden. Als gevolg hiervan loopt D*Face voorop in de stedelijke kunst en is sindsdien een van de belangrijkste figuren van de beweging. De kunstenaar is even actief op straat als in zijn studio en is vooral bekend om zijn pop-geïnspireerde oeuvre dat kritiek levert op de moderne wereld, in het bijzonder het consumentisme en de American Dream. Zijn beeldtaal levert de kijker het morele dilemma, omarmen of afwijzen, lachen of ontkennen.

Achtergrond van de kunstenaar: een kort verhaal over D*Face

Dean Stockton groeide op in een arbeiderswijk in Londen. Dankzij Henry Chalfant – een Amerikaanse fotograaf en videograaf, en zijn documentatie van metrograffiti in New York City in de ‘Spray can en Subway’ series, werd Dean verliefd op de cultuur van graffiti.

Later, als rebelse tiener, leidde het skateboarden en de berichtgeving van Thrasher magazine over skateboarddeck-graphics zijn interesse naar stickers en de doe-het-zelf-mentaliteit die geassocieerd wordt met skate- en punk fanzines.

Tijdens het volgen van een cursus illustratie en ontwerpen werkte Dean parttime als freelance illustrator en ontwerper. Tegelijkertijd ontwikkelde hij langzaam zijn stijl. Enkele van zijn vroege invloeden waren de beroemde ‘Obey Giant’ – campagne van Shepard Fairey, de skatecultuur van Jim Phillips’, hiphop- en punkrockmuziek en populaire tekenfilms.

Zijn eigen universum: de personages van D*Face

Dean werkt met een verscheidenheid aan mediums en technieken en gebruikt een familie van disfunctionele personages om alles wat in hun greep komt belachelijk te maken en vast te houden om los te kopen – een welkome schok van subversie in de huidige media -verzadigde omgeving. Zijn doel is om het publiek niet alleen aan te moedigen om te ‘zien’, maar om te kijken naar wat hen omringt en hun leven, een weerspiegeling van onze steeds bizarrere fascinatie voor de cultuur van beroemdheden, roem, consumentisme en materialisme. Door het heroverwegen, bewerken en omkeren van beelden die zijn afgeleid van decennia van materialistische consumptie – valuta, advertenties en stripboeken, ondergraaft Dean deze nu iconische motieven, culturele figuren en genres om commentaar te leveren op onze opvallende samenleving. D*Face construeerde de term aPOPcalyptic om zijn kunstwerken, die in verschillende media te zien zijn en zijn speelse, ironische beelden toepassen met anti-establishment waarden, te omschrijven.

Samenwerkingen met Queen Elizabeth en de Paus

Voorbeelden uit het verleden zijn, zijn samenwerking met Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Elizabeth II aan een reeks bankbiljetten die in omloop werden gebracht zodat een nietsvermoedend publiek hun wisselgeld kon opmerken. Vervolgens gaf het Vaticaan, ter herdenking van het aantreden van paus Benedictus XVI, de opdracht aan D*Face om een ​​portret te schilderen. Het stuk werd voor het eerst getoond in het ‘Outside Institute’ in mei 2005, evenals op MTV Rome, en kreeg lovende kritieken.

D*Face op veilingen en exposities

De kunstwerken, waaronder schilderijen, zeefdrukken en sculpturen, van D*Face worden regelmatig verkocht bij gerenommeerde veilinghuizen waaronder Christie’s, Sotheby’s en Bonhams en toch blijft hij zijn werk ook illegaal in het publieke domein plaatsen. Hoewel hij ook steeds vaker in galerieën en andere locaties exposeert, benadert D*Face deze locaties met dezelfde anarchistische energie als bij zijn muurschilderingen en installaties.

Dean was enkele jaren de eigenaar van het ‘Outside Institute’, de eerste hedendaagse kunstgalerie in Londen die zich voornamelijk richtte op straat- en stadskunst. Daarna, toen hij besloot een exposities van zijn werken te organiseren, vormden de uitverkochte soloshows Death & Glory, EyeCons, aPOPcalypse now, All your Dreams Belong to Us samen met de 2011 Los Angeles show Going Nowhere Fast en Burn Brighter een stevige basis voor zijn aanwezigheid binnen de wereldwijde hedendaagse kunstscene. Als enige straatkunstenaar die tot dan toe (2005) op de cover van het kunstmagazine Art Review stond, wordt D*Face beschouwd als een van de meest productieve hedendaagse straatkunstenaars van zijn generatie.

Hij wordt vertegenwoordigd door verschillende galerieën, zoals StolenSpace Gallery – Londen, Dopeness Art Lab – Taipei, Seibu Shibuya Gallery – Tokyo, Treason Gallery – Seattle en Galerie Itinerrance – Parijs.

Dean Stockton alias D*Face woont en werkt nog steeds in Londen, Verenigd Koninkrijk.