Het werk van Paul Insect is zowel uitdagend als wonderbaarlijk en doorspekt met zowel gevoeligheid en gewichtigheid evenals seks en dood. Zijn verfijnde interpretaties van gangbare onderwerpen verbeelden de frustraties van de moderne man die worstelt met agressie en seksualiteit, maar eigenlijk verlangend naar een hoger moreel doel.

Doodskisten met barcodes op billboards, bebaarde religieuze figuren die joints roken en baby’s met hoofden vol met printplaten, dit zijn slechts enkele voorbeelden van afbeeldingen die je op een willekeurige pagina in Paul Insect’s schetsboek kunt vinden.

In zijn Londense show “Poison” verving Insect Victoriaanse afbeeldingen door met uitbundig kleurgebruik versterkte Dadaïstische collages. Insect maakt ontwapenende kunstwerken door te spelen met het gebruik van verschillende media en thema’s als adolescentie, agressie en primitieve pornografie.

Zware en donkere onderwerpen worden gemaskeerd door het gebruik van een kleurrijke lagen verf.

Via afbeeldingen van engelen tussen drugsspuiten, verklede en opgemaakte skeletten van Playboy Bunnies” en bisschoppen verkleed als clown, stelt Insect eigenlijk de vraag “Wat is algemeen aanvaard?”, ondertussen de spot drijvend met de hedendaagse cultuur.

De show “Bullion” uit 2007, die werd getoond in The Outsiders London, ontleent zijn naam aan het titel stuk “half a ton of golden bullion bars”. Als de kijker goed naar het kunstwerk kijkt, ziet deze diverse bijtafdrukken, waarmee de kunstenaar verwijst naar onze cultuur van lust en hebzucht. Verder zijn zowel zeefdruk “Untitled 6” als “Dunce Boy” verzadigd door agressie en geweld.

Triptease Revue, een expositie bij Post No Bills Gallery in Venetië, was een andere uiting van de ideeën en het vermogen van Paul Insect. Zeldzame muzikale bladen met illustraties, gemaskerde voyeurs met spiedende ogen en een peep show doos waarin een montage van artistieke en pornografische inhoud werd getoond, zijn slechts enkele voorbeelden van de werken die in deze show werden getoond. In de tentoonstelling werden slechts een paar van de stukken tentoongesteld. Insect combineert heldere kleuren met opvallende beelden om onze wereld, die aan elkaar hangt van hulpeloosheid en hoe onwaarschijnlijk ook, op alle mogelijk manieren tracht om uit deze wanhopige situatie te komen, projecteert.

Verder heeft Paul Insect met o.a. Banksy gewerkt op “The Can Festival”, een hoes voor een album van DJ Shadow ontworpen en werk gemaakt op de scheidingsmuur in Palestina. Zijn werk kan verder overal worden gespot, van de straten van Londen tot L.A., Stockholm en Sydney.

Tenslotte is Damien Hirst groot fan van Paul Insect en zijn diverse werken van Insect in de privé collectie van Hirst opgenomen.