De kunstenaar Charles Krafft is een schilder, die werkt vanuit Seattle, Washington USA. Zijn vriendschap met de Amerikaanse motor en hot rod legende Von Dutch heeft hem geïnspireerd tot het maken van traditioneel Delfts Blauw keramiek. In het begin van de jaren 90 begon Charles Krafft met het maken van een serie werken in Delfts Blauw geschilderd op porseleinen borden met als onderwerp natuur en sociaal politieke rampen, genaamd Disasterware™, met het logo ontworpen door Von Dutch. In 1995 reisde Kraftt met de Slowaakse rock band Laibach naar het door oorlog zwaar beschadigde Bosnië Herzegovina. Emotioneel onder de indruk van het lot van de belegerde inwoners van Sarajevo, kwam Kraftt terug naar midden Europa en ontwierp een Delfts Blauw arsenaal aan wapens. Het porseleinen oorlogsmuseum project debuteerde in het hoofdkantoor van het Ministerie van Defensie van Republiek Slovenië te Ljubljana in 2000, en is vervolgens in galeries en musea overal ter wereld geëxposeerd.

Tijdens een kunstenaars residentie in de Kohler Co. Pottery in 1999 begon Charles Krafft met het maken van porseleinen gedenkzuilen en relikwiehouders waarin menselijke beenderen verwerkt zijn, op grond van een formule ontwikkeld door de Britse porseleinfabrikant Josiah Spode. Krafft verving Spode’s percentage van kalkhoudende koeien botten in zijn klei voor een gemalen as afkomstig uit het crematorium, resulterend in een product, genaamd SPONE™.

Dit idee lanceerde Charles Krafft tijdens de “Ring of Spone” performance tentoonstelling in 2003 in het Arthur A. Wright Kapel columbarium in de Mount Pleasant begraafplaats in Seattle. SPONE TM is vervolgens in twee speciale edities van Ripley’s Believe It or Not ! te zien geweest. In overleg met familieleden en vrienden van de overledene blijft hij op commissiebasis nog steeds unieke en persoonlijke memento mori maken.

Krafft’s belangrijkste techniek bestaat uit slip gegoten porselein en in mallen gegoten aardewerk, die op hoge temperatuur worden verhit. Deze sculpturen worden vervolgens nauwgezet met de hand beschilderd en geglazuurd of gedecoreerd met keramiek voor de laatste vuurdoop. Dit proces, welke is gebaseerd op Nederlands Delfts Blauw en de Italiaanse majolica traditie, resulteert in kunstwerken die tegelijk aantrekkelijk en grotesk zijn, doordrenkt van verfijnd vakmanschap en maatschappij kritische zwarte humor.

Charles Krafft

Resultaat 1–24 van de 66 resultaten wordt getoond

0

Geef uw zoekopdracht