Beejoir (VK – 1979) is geboren in het zuidwesten van Engeland alwaar hij ook zijn jeugd heeft doorgebracht.

Achtergrond van de kunstenaar : een kort verhaal over Beejoir

Als volledig autodidact ontwikkelde Beejoir zich in zijn vroege jaren op straat door het gebruik van lokale materialen en processen om zijn gewenste boodschap weer te geven en te verspreiden. Aanvankelijk werkte hij in het Verenigd Koninkrijk en Europa voordat hij in 2007 naar Azië verhuisde en zich in Thailand vestigde om zichzelf een ​​nieuwe levensstijl aan te meten en zijn carrière als fulltime kunstenaar te starten. Door, ondermeer, Beejoir is toen Souled Out Studios, nu een van ‘s werelds toonaangevende uitgevers en supporters van Street en Urban Art, opgericht.

Door middel van het op verschillende manieren toepassen van installatie, beeldhouwkunst, schilderen, verf spuiten en tekenen met sterke contrasten om de moderne samenleving te verkennen, toont Beejoir zijn visie op de veranderende wereld om hem heen alsmede waar deze volgens hem naartoe gaat.

Beejoir ontwikkelde zijn interesse in menselijke eigenschappen met sterke verwijzingen naar hebzucht, genotzucht en de ineenstorting van de maatschappij tijdens zijn vele reizen door Europa, Afrika en Azië in de late jaren 90 en vroege 00’. Tijdens deze reizen zag hij de grimmige contrasten van de openlijke rijken evenals de verlammende armoede die vaak naast elkaar leven. Referenties uit die tijd zijn duidelijk te zien in zijn vroege werken.

De media en zijn werk

Hij heeft met succes wereldwijd meer dan 70 solo- en groepshows in enkele van de meest toonaangevende galeries, instellingen en veilinghuizen samengesteld en/of daarin geëxposeerd. Verder is hij erkend als één van de 100 leidende figuren in de straatkunst in het toonaangevende boek ‘Beyond the Street: The 100 Leading Figures in Urban Art’. Verder komt zijn werk ter sprake in academische onderzoeken, populaire cultuurblogs zoals Kanye West’s ‘KanyeUniverCity‘ en Wooster Collective.

Zijn installatie op Moniker Art Fair werd door Rachel Spence, als criticus werkzaam voor de Financial Times, bestempeld als ‘het meest oneerbiedige werk’ van de Frieze week van 2013. Met deze installatie, maar bijvoorbeeld ook met zijn keiharde beelden zoals het iconische ‘LV Child’, ‘Money Trap’ en ‘Saatchi & Saatchi Punch & Judy’, schuwt Beejoir de controverse niet.

In 2015 produceerde hij zijn grootschalige installatie #NRCSSM, een meeslepende show in de Bangkok CityCity Gallery, die onze relatie met narcisme in het digitale tijdperk aan de kaak stelt.

Actueel

Momenteel brengt Beejoir zijn tijd afwisselend door tussen Azië en Europa, creëert nieuw eigen werk en adviseert / cureert exposities voor diverse galerie voor enkele toonaangevende en opkomende straatkunstenaars, zoals 2Choey, Alex Face, Candice Trip, Martin Watson en Mau Mau.

Beejoir

Resultaat 1–24 van de 44 resultaten wordt getoond