Rene Gagnon (geb.:1971) werd geboeid door de rap en graffiti beweging die is ontstaan ​​in New York City in de vroege tachtiger jaren. In deze beweging vond Gagnon zijn roeping.

Aan het begin van de ’80’s begon Gagnon, na het zien van de film, ‘Wild Style’ en ‘Beat Street’  op school met het tekenen van graffiti op boekomslagen en spoorwegtunnels. Zijn dorst naar creatie explodeerde werkelijk na het zien van de graffitikunst van de straten van New York City in die films. De enorme omvang van de werken en de vrije uiting van kleur, welke werden weergegeven, was een middel waarmee hij aandacht kon krijgen, zoals elke tiener die zo wanhopig op zoek is naar aandacht. Deze rebelse ideeën van het zoeken naar je identiteit door het gebruik van stiften en verf, wakkerde zijn verlangen aan om zelf een graffiti kunstenaar te worden.

In 1986 ontmoette hij STER, een graffiti-artiest uit de Bronx. STER liet hem zien wat het betekent om een ​​echte graffiti kunstenaar te zijn. Samen creëerden ze zijn tag: SNO. Gewapend met een alias begon hij zijn omgeving met tags te bombarderen. Rene Gagnon wordt beschouwd als de meest bekende graffiti kunstenaar / tagger in Zuidoost, Massachusetts in de periode 1986-1993.

De kunstenaar merkt dat hij op een punt in het leven staat, waar hij zijn tienerjaren begint te zien door de waas van de verf. Hij beseft nu dat het werk van een kunstenaar zijn ziel bloot legt. Door het gebruik van de stedelijke media technieken die hij gebruikte als tiener, ervaart hij nu een hernieuwde liefde voor het maken van kunst op straat, en zijn behoefte als mens om te creëren. Gagnon probeert nu de kloof tussen de stedelijke graffiti / street art en het hedendaagse abstracte expressionisme te overbruggen.

In bijna elke stad is graffiti en street art aanwezig en ook in een veelheid van vormen. Sommige kunstenaars kiezen voor de permanentie van gespoten tags  en stencils, terwijl anderen kiezen voor de directheid en verouderende kenmerken van stickers en posters. Vaak strijden deze straat kunstenaars met elkaar om zichtbaarheid op dezelfde ondergrond. Na verloop van tijd, ontstaan door de vele transformaties van deze oppervlakken een abstract doolhof van kleur en compositie, hetgeen Gagnon ziet als een kans, namelijk de mogelijkheid om iets groters te creëren dan op het eerste gezicht mogelijk lijkt.

Het is Rene Gagnon’s visie om deze strijd tussen graffiti en straat kunstenaars in zijn kunstwerken te laten zien. Zijn graffiti ervaring uit het verleden en de muurschilderingen die hij nu maakt, gebruikt hij als inspiratie voor zijn werken op  doek.

Het samensmelten van de graffiti / straat kunst met de abstracte expressionistische kunst geeft volgens Rene Gagnon een originele kijk op twee belangrijke kunstvormen. Deze combinatie noemt hij ‘Post-Graffiti Abstract Expressionisme’ genoemd en dient als de ruggengraat van zijn werk.

Rene Gagnon

Enig resultaat