De kunstenaar Charles Krafft (1947 - 2020) was een keramist en schilder, die werkte vanuit Seattle, Washington USA.
Von Dutch
Zijn vriendschap met de Amerikaanse motor en hot rod legende Von Dutch heeft hem geïnspireerd tot het maken van traditioneel Delfts Blauw keramiek.
Disasterware
Vanaf het begin van de jaren 90 maakte Charles Krafft Delfts Blauw geschilderd op porseleinen borden. De onderwerpen op deze borden waren natuur en sociaal politieke rampen en genaamd Disasterware™. Het logo dat hiervoor werd gebruikt was ontworpen door Von Dutch.
Porseleinen oorlogsmuseum
In 1995 reisde Kraftt met de Slowaakse rock band Laibach naar het door oorlog zwaar beschadigde Bosnië Herzegovina, alwaar hij emotioneel onder de indruk kwam van het lot van de belegerde inwoners van Sarajevo. Hierop keerde Charles terug naar midden Europa en ontwierp vervolgens een Delfts Blauw arsenaal aan wapens. Het porseleinen oorlogsmuseum project debuteerde in het hoofdkantoor van het Ministerie van Defensie van Republiek Slovenië te Ljubljana in 2000, en is vervolgens in galeries en musea overal ter wereld geëxposeerd.
SPONE™
Tijdens een kunstenaars residentie in de Kohler Co. Pottery in 1999 is Charles Krafft begonnen met het maken van porseleinen gedenkzuilen en relikwiehouders waarin menselijke beenderen verwerkt zijn. Het procédé deed hij op basis van een formule ontwikkeld door de Britse porseleinfabrikant Josiah Spode. Krafft verving Spode’s percentage van kalkhoudende koeienbotten in zijn klei voor een gemalen as afkomstig uit het crematorium, resulterend in een product, genaamd SPONE™.
Dit idee lanceerde Charles Krafft tijdens de “Ring of Spone” performance tentoonstelling in 2003 in op de Mount Pleasant begraafplaats in Seattle. Vervolgens is SPONE™ in twee speciale edities van Ripley’s Believe It or Not ! te zien geweest.
Techniek
Krafft’s belangrijkste techniek bestond uit slip gegoten porselein die in mallen van gegoten aardewerk op hoge temperatuur worden verhit. Deze sculpturen beschilderde hij vervolgens nauwgezet met de hand waarop hij glazuurde of decoreerde met keramiek voor een laatste vuurdoop. Dit procédé is gebaseerd op Nederlands Delfts Blauw en de Italiaanse majolica traditie. Het resulteerde in kunstwerken die tegelijk aantrekkelijk en grotesk zijn, maar tevens doordrenkt van verfijnd vakmanschap en maatschappij kritische zwarte humor.